عنوان پیام
متن پیام

با تکیه بر جامعه‌شناسی ادبیات «در آینه ایرانی» خود را ببینید

تاریخ ثبت : ۱۳۹۳/۰۱/۲۸     تعداد بازدید : ۸۳۰
با تکیه بر جامعه‌شناسی ادبیات «در آینه ایرانی» خود را ببینید

محمدرضا قانون‌پرور با همکاری مهدی نجف‌زاده به تالیف کتابی با عنوان«در آینه ایرانی» کرده است،‌تا با کاوش در متون ادبی به بررسی جامعه‌شناختی آگاهی‌های مردم جامعه بپردازد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مساله مواجهه ایرانیان با آنچه «غرب» نامیده شده، همچنان در چشم‌اندازهای متفاوت و حتی متضاد، در فضای اندیشگی ایران در جریان است و حتی در فراگشت‌های تاریخی به طرح پرسش‌های جدید نیز انجامیده است. با این وجود، پرسش‌های اصلی همچنان پابرجاست: «غرب چیست؟» یا بهتر بگوییم «غربی که به سمت آن رهسپاریم یا از آن می‌گریزیم چیست؟».
نویسنده کتاب، نه از رهگذر مالوف مطالعات سیاسی بلکه از گذرگاه فرهنگی و با استفاده از استعاره استاندال به چینن پرسش‌هایی پاسخ داده است. استعاره استاندال به ما می‌گوید؛ امن‌ترین گذرگاه برای درک آگاهی‌های مردم یک جامعه و تغییرات بنیادین آن، موشکافی در متون ادبی آنان است. به تعبیر گرین‌بلات هرگونه مذاکره، مجادله، نزاع و جنگ طبقاتی، اجتماعی و سیاسی در لابه‌لای فریاد‌ها و سکوت‌های قهرمانان داستان‌ها و تئاتر‌ها دیده می‌شود.
در کتاب حاضر،‌ ادبیات داستانی یا آن‌چیزی که غربی‌ها به آن افسانه‌های اجتماعی می‌گویند، مورد بحث اصلی کتاب است. «در آینه ایرانی» یکی از معدود‌ کتاب‌هایی است که از طریق خوانش متون داستانی، تصویر ایدئولوژیک در نزد ایرانیان را از آغاز تا به امروز، به نمایش گذاشته است.
انتشارات تیسا کتاب «در آینه ایرانی» را به‌زودی در ۲۶۰ صفحه، به قیمت ۱۲ هزار تومان منتشر کرده و دراختیار علاقه‌مندان حوزه جامعه‌شناسی ادبیات قرار می‌دهد.
خبرنگار: مریم مراد‌خانی

آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد