عنوان پیام
متن پیام

نگاهی چندبعدی به مقوله چالش‌برانگیز پایداری و شهر در کتاب «نوآوری و حیات شهری»

تاریخ ثبت : ۱۳۹۴/۱۰/۱۴     تعداد بازدید : ۷۹۳
نگاهی چندبعدی به مقوله چالش‌برانگیز پایداری و شهر در کتاب «نوآوری و حیات شهری»

کتاب «نوآوری و حیات شهری» بر پایه هم‌پیوندی میان سه ساحت اقتصادی‌ ـ اجتماعی، زیستی و شناختی تدوین شده است. هدف از انتشار این کتاب نگاهی چندبعدی به مقوله چالش‌برانگیز پایداری و شهر و خصوصاً زیست پایدار است.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «نوآوری و حیات شهری» با عنوان فرعی نقدی بر پایداری نوشته شادناز عزیزی به تازگی از سوی انتشارات تیسا منتشر شده است.

به گفته مولف کتاب در مقدمه اثر، چارچوب‌های مفهومی موجود در این کتاب بر پایه هم‌پیوندی میان سه ساحت اقتصادی‌ ـ اجتماعی، زیستی و شناختی تدوین شده است که هدف آن نگاهی چندبعدی به مقوله چالش‌برانگیز پایداری و شهر و به‌ویژه زیست پایدار است.

فصل نخست کتاب، ‌بیان‌کننده چالشی میان فهم از فناوری و کارکردهای فناوری ناشی از ایدئولوژی‌های پایه‌گذاری‌شده در روند تاریخی و تجربی رشد و توسعه سکونتگاه‌های انسانی است؛ مساله‌ای که اهمیت روزافزون سرمایه، بازار و رقابت در جامعه جهانی عصر حاضر را به میان می‌کشد.

در فصل دوم، نقطه تمایز دو رویکرد مطرح شده در کتاب در قالب مفاهیم خصوصی‌سازی مصرف و خودتأمینی با محوریت جامعه‌شناسی مصرف تشریح شده است؛ نگاهی که تأکید را بر منافع مصرف‌کننده می‌گذارد‌ ـ آن‌گونه که آنها خود درک و احساس می‌کنند‌ ـ و توجه خود را به توانایی و تمایل تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان خدمات در توجه یا نادیده گرفتن یا دست‌کاری کردن تقاضاهای کاربران و اولویت‌هایشان معطوف می‌کند. هدف این فصل بر اساس آنچه فراهم آورده شده است، بیان و نقد میراث طولانی و منبعث‌شده از تفکرات روشنفکری است که مصرف را به‌سادگی مشتق‌شده از تولید می‌داند.

فصل سوم به رابطه میان صور زندگی شهری با محیط طبیعی در مفهوم متابولیسم شهری می‌پردازد. این رابطه از منظر الگوواره بوم‌شناختی شهری و رویکرد بوم‌شناسی انسانی، الگوواره نظام اجتماعی‌ ـ بوم‌شناختی شهری و رویکرد بوم‌شناسی انسانی، الگوواره نظام اجتماعی‌ ـ بوم‌شناختی شهری و رویکرد بوم‌شناسی اجتماعی مورد نظر این بخش است.

بررسی تراکنش‌های متقابل پویا میان عوامل محیط زیستی و فردی می‌تواند امکان و روند تغییرپذیری و حرکت به سمت توسعه را برگشت‌پذیری گویند که موضوع مورد بررسی در فصل چهارم متن حاضر است. شکل‌گیری دیدگاه نظام‌های اجتماعی‌ ـ بوم‌شناختی با مفاهیم برگشت‌پذیری درآمیخته‌اند.

در فصل پنجم، نظام‌های غیرخطی و بر اساس تعاملات میان‌مقیاسی، وضعیت پایدار نفی‌شده و مفهوم حوزه‌های جاذبه در جایگزینی با آن، معنابخش برگشت‌پذیری شهری در پس مشخص شدن رژیم‌های سازنده مرز حوزه‌های جاذبه در نظام آن می‌شود.

مولف کتاب معتقد است، آنچه تاکنون برای تعریف تیپولوژی‌های شهری و تأثیر آن بر متابولیسم شهری مورد توجه بوده است دارایی‌های مشهود است. اما گروهی از دارایی‌ها وجود دارند که تجسم فیزیکی یا مالی نداشته و مرتبط با سرمایه‌های فکری و اجتماعی و فراستی است. دارایی‌ها و سرمایه‌های نامشهود موضوعی است که در فصل ششم تعریف‌شده و روش‌های سنجش آنها نیز تشریح می‌شود.

یکی از پرسش‌های اصلی در متن حاضر که در فصل هفتم به آن پرداخته شده،‌ این است که با توجه به گذارهای مختلفی که شهرهای متفاوت در روند مدرنیته خود طی می‌کنند، چگونه می‌توان در عصر اطلاعات و ارتباطات، سرمایه‌های سازمانی، ارتباطی و انسانی را به گونه‌ای سازمان داد که روند مدرنیته یک جامعه را در مکان و زمان خویش نه‌تنها به تعویق نیندازد، بلکه سرعت نیز بخشد و به سمت کسب شناخت و تولید دانش پیش برد؟ برای پاسخ به این مهم در این فصل چگونگی تراکنش‌های بنگاه‌های خلاق مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فصل هشتم در نهایت نمایی از شهری خلاق را به تصویر می‌کشد. در این نظام خلاق، پویایی‌های میان بخش رسمی و غیررسمی جامعه، در حال ساخت مداوم امکان و قابلیت جهت‌بخشی به شناخت‌های انباشت‌یافته در مقیاس خرد و ایجاد امکان سامان‌دهی ساختارهای رسمی‌سازی آنها و تراکنش‌های میان مقیاسی ناشی از تعاملات غیرخطی آنها در قالب نظامات مختلف فرهنگی، اجتماعی،‌ سیاسی، اقتصادی، طبیعی، فیزیوشیمیایی و کالبدی‌ ـ فضایی است.

کتاب «نوآوری و حیات شهری» با عنوان فرعی نقدی بر پایداری نوشته شادناز عزیزی با شمارگان هزار نسخه در ۱۴۳ صفحه به بهای ۱۰ هزار تومان از سوی انتشارات تیسا در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

منبع خبر : خبرگزاری ایبنا
آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد