عنوان پیام
متن پیام

کتاب «نظریه و واقعیت» منتشر شد

تاریخ ثبت : ۱۳۹۴/۱۰/۲۹     تعداد بازدید : ۶۱۶
کتاب «نظریه و واقعیت» منتشر شد

«نظریه و واقعیت» مجموعه‌ مقالاتی از نویسندگان خارجی است است که آرش حیدری با همکاران خود آنها را به فارسی برگردانده و با مقدمه هادی خانیکی روانه بازار نشر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «نظریه و واقعیت» مجموعه‌ مقالاتی از نویسندگان خارجی است که آرش حیدری با همکاران خود آنها را به فارسی برگردانده و با مقدمه هادی خانیکی روانه بازار نشر شده است.

در این کتاب مساله واقعیت و نظریه به عنوان دوگانه‌ای معروف مورد واکاوی قرار گرفته و در چند سنت رقیب بررسی شده است.

گردآورنده کتاب «نظریه و واقعیت» می نویسد: نقد، مبهم‌ترین واژه ممکن است؛ در حکم دارویی آرام‌بخش برای اذهانی که در پی سودای تفسیر کنش‌ها و برون‌فکنی‌های اذهان ساده‌تر و ابتدایی‌ترند. می‌توان این اذهان ساده را با نشان دادن اینکه تمام افکارشان از تعیّناتی برمی‌خیزد که از دل واقعیت اجتماعی سر برآورده‌اند، وادار به خشوع در برابر خود کرد؛ انتقادی که گویی هرگز دستخوش خواب نمی‌شود؛ انتقادی که باید وجود داشته باشد تا فاصله بین کنشگر و منتقدِ کنش از بین نرود. نقد افکندن بنایی از سلطه نیست؛ نقد برای ما نقد هر آن چیزی است که تحت لوای نقد هم میل به تسلط دارد. شاید از همین رو است که باید از نظریه دفاع کرد.

از سال ۱۹۲۹ که ماکس هورکهایمر در نوشتاری، نظریه انتقادی را از نظریه سنتی متمایز کرد، به نظر می‌رسد نقدِ واقعیت در چهارچوب نظریه نه‌تنها میسر بلکه روشن شد. نظریه در تعریف سنتی امکان مداخله در واقعیت را ندارد اما در نگاه انتقادی خودی، نظریه عملی انتقادی است علیه واقعیت. بدین ترتیب لازم است نسبت نظریه و واقعیت مشخص شود.

ایدئالیسم و جامعه شناسی شناخت، تئوری انتقادی ریکور، به سوی هرمنوتیک انتقادی:هرمنوتیک و نقئ ایدئولوژی(۱۹۷۳)، هانا آرنت و روش اندیشه ورزی سیاسی، فهم و داوری تاریخ: هانا آرنت و هرمنوتیک فلسفی، تناقض و تعیین چند بعدی، مدرنیسم، پست مدرنیسم و نظریه اجتماعی، مقایسه آلتوسر و فوکو، ایده نظریه معرفت به مثابه نظریه اجتماعی، درباره تاریخ مفاهیم راینهارت کوزِلِک، تأیید آزمون و معنا، مفهوم و نظریه در علوم اجتماعی، توصیف انبوه فرهنگ از جمله مقالاتی است که نویسندگان در این کتاب بدانها پرداخته اند.

کتاب «نظریه و واقعیت» با گردآوری و ترجمه آرش حیدری و همکاران برای نوبت اول پاییز امسال در ۲۷۳ صفحه، در شمارگان هزار و ۲۰۰ نسخه به بهای ۲۰ هزار تومان از سوی انشارات تیسا منتشر شده است.

منبع خبر : خبرگزاری مهر
آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد