عنوان پیام
متن پیام

به همت انتشارات تیسا «باشگاه‌های چاقی» منتشر شد

تاریخ ثبت : ۱۳۹۱/۰۵/۱۲     تعداد بازدید : ۱,۰۹۳
به همت انتشارات تیسا «باشگاه‌های چاقی» منتشر شد

کتاب «باشگاه‌های چاقی؛ سنجش میزان اثربخشی فعالیت‌ها و برنامه‌های باشگاه‌های چاقی» از سوی انتشارات تیسا منتشر شد. این کتاب، اثری پژوهشی درباره طرح ایجاد باشگاه‌های چاقی است که در سال ۸۸ با هدف کاهش عارضه چاقی، توسط شهرداری تهران در منطقه چهار این شهر اجرا شد.

پیشرفت روزافزون بشر و تغییر در سبک زندگی و روش تغذیه، انسان را با معضل جدیدی به نام چاقی مواجه کرده ست که سلامتی او را به طور جدی تهدید می‌کند. گسترش شهرنشینی، رشد اقتصادی، افزایش سرانه دریافت انرژی و تغییرات اجتماعی و عادت‌های فرهنگی، از جمله علت‌های اصلی افزایش چاقی در کشورهای در حال توسعه در سال‌های اخیر بیان شده‌اند. در ایران نیز همچون بسیاری از کشورهای در‌حال‌توسعه، چاقی به یکی از مشکلات مهم در بهداشت عمومی تبدیل شده است.
ایجاد باشگاه‌های چاقی، از جمله پیشنهادهای مطرح شده در دومین جشنواره انتخاب برترین‌های پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری بود؛ جشنواره‌ای که مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران برگزارکننده آن بود. پس از ارائه این پیشنهاد، در اواخر سال ۸۸ نخستین باشگاه چاقی در منطقه چهار شهرداری تهران افتتاح شد. در این باشگاه، طی برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای، شیوه صحیح زندگی و الگوی سالم فعالیت بدنی و کنترل استرس به شهروندان آموزش داده می‌شود.

«باشگاه‌های چاقی» یکی از کتاب‌های مجموعه مطالعاتی «سنجش میزان اثربخشی فعالیت‌های شهرداری تهران» است که به بررسی تأثیر راه‌اندازی و فعالیت باشگاه‌های چاقی اختصاص دارد.

این پژوهش، مطالعه‌ای پیمایشی است که در آن ۲۸۵ نفر از اعضای باشگاه‌های چاقی و ۵۲۸ نفر از افراد ساکن در مناطق تحت پوشش این باشگاه‌ها که سن آنها بین ۱۵ تا ۶۵ سال بوده است، به پرسشگران پاسخ داده‌اند.

بنا بر این گزارش، تأمین فضا، وسایل و امکانات ورزشی، تأمین نیروی انسانی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات، تعیین الگوی فعالیت متناسب فیزیکی هر نفر توسط کارشناس ورزشی، انجام مشاوره‌های روان‌شناختی به منظور کاهش تأثیر عوامل زمینه‌ای بر شیوه زندگی و تغذیه، از جمله فعالیت‌های صورت‌گرفته از سوی شهرداری تهران در زمینه باشگاه‌های چاقی بوده است.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد عضویت در باشگاه‌های چاقی برای دست کم یک دوره یک‌ماهه، موجب کاهش معنادار شاخص توده بدنی و بهبود ارزیابی افراد از وضعیت جسمی خود شده است. همچنین سطح آگاهی تغذیه‌ای اعضای باشگاه‌های چاقی به طور معناداری بالاتر از سایر شهروندان غیرعضو ساکن مناطق تحت پوشش فعالیت این باشگاه‌هاست.

در بخشی از نتایج این تحقیق آمده است: «اگرچه باشگاه‌های چاقی در جذب شهروندان تهرانی و نیز تداوم عضویت افراد چندان موفق نبوده‌اند اما در دستیابی به آنچه هدف کلی طرح مطرح شده ـ یعنی تأمین، حفظ و ارتقای سلامت افراد ـ عملکرد موفقی داشته‌اند».

نویسنده در پایان پیشنهادهایی برای ارتقای طرح راه‌اندازی باشگاه‌های چاقی ارائه کرده است. وی بر انجام اقدامات لازم در تسریع روند فعال‌سازی تمامی باشگاه‌های چاقی در مناطق مختلف شهر تهران و همچنین اقدام در جهت حذف موانع موجود بر سر راه توسعه فعالیت‌های این باشگاه‌ها تأکید می‌کند.

کتاب «باشگاه‌های چاقی؛ سنجش میزان اثربخشی فعالیت‌ها و برنامه‌‌های باشگاه‌های چاقی» حاصل پژوهش دکتر مجتبی فلاح‌نژاد در اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران است که انتشارات تیسا آن را در قطع پالتویی، با شمارگان ۶۰۰ نسخه و در ۳۶ صفحه منتشر کرده است.

منبع خبر : انتشارات تیسا
آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد