عنوان پیام
متن پیام

گزارش برگزاری همایش علمی مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر تهران با هدف توسعه فرهنگی پایتخت

تاریخ ثبت : ۱۳۹۱/۱۱/۳۰     تعداد بازدید : ۱,۱۲۴
گزارش برگزاری همایش علمی مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر تهران با هدف توسعه فرهنگی پایتخت

ایازی اعلام کرد: شهرداری مسئول اجرای حیات مدنی شهروندان است
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در شهر باید حیات مدنی وجود داشته باشد که بر گرفته از نوع رفتار شهروندان است و شهرداری در این حوزه مسئولیت دارد، گفت: معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران به طور جدی به مقوله ماتریس فرهنگی می پردازد که طی آن تمام سازمان های شهرداری تهران به اجرای اقدامات فرهنگی در حوزه کاری خود می پردازند.
به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای اندیشه، دکتر سید محمد هادی ایازی در همایش علمی مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر تهران که در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، اظهار کرد: در این دوره مدیریت شهری مسائل مختلفی پیرامون موضوعات فرهنگی تدوین شده که یکی از بحث های جدی معاونت اجتماعی فرهنگی شهر تهران موضوع ماتریس فرهنگی شهر تهران است.
وی با بیان اینکه در گذشته شهرداری ها عمدتا به مسائل کالبدی و فیزیکی شهر می پرداختند، گفت: در شهر باید حیات مدنی وجود داشته باشد که بر گرفته از نوع رفتار شهروندان است و شهرداری در این حوزه مسئولیت دارد.
معاون شهردار تهران عنوان کرد: توسط ماتریس فرهنگی مسئولیت هر بخش به طور واضح و مشخص تعیین شده که با اجرای آن به اهداف خود در حوزه توسعه فرهنگ شهر می پردازیم.
ایازی بیان کرد: توسط ماتریس فرهنگی می توان به موضوعات مختلف فرهنگی شهر به شکل دقیق پرداخت و کاستی ها را برطرف کرد.مانند مقوله اخلاق شهروندی و یا توجه به سالمندان که خوشبختانه در شورای شهر، شهر دوستدار سالمند و یا شهر دوستدار کودک به تصویب رسیده است.
وی افزود: آیا رعایت مسائل همسایگی، برگزاری کلاس پیش، حین و بعد از ازدواج، مباحث آسیب های اجتماعی مانند پدیده تکدی گری و بی خانمانی، مباحث هویت بصری شهر تهران، معماری ،رنگ آمیزی و نظافت ظاهری ساختمان ها، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، مقید بودن به معاینه فنی خودروها و اجرای قوانین رانندگی، مقوله ایمنی و اجرای اقدامات لازم برای پیشگیری از آسیب های احتمالی رخدادهای طبیعی، گودبرداری ها و موضوعات پسماند همه و همه نیازمند توجه لازم نیست که با اجرای برنامه های فرهنگی مختلف می توان به طور مطلوب به این مقوله ها پرداخت.
ایازی تصریح کرد: در مورد ماتریس فرهنگی اقدامات فرهنگی هر حوزه مشخص شده است. در این راستا توافقنامه ای بین معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران با تمام سازمان های شهرداری تهران به انجام رسیده که طی آن همه سازمان ها در این حوزه وظیفه فرهنگی مشخصی دارند. برای مثال بالغ بر ۳۰۰ عنوان برنامه در سازمان آتش نشانی در حوزه مسائل فرهنگی مشخص شده است.
وی افزود: مصوبه شورای شهر مبنی بر اینکه سازمان ها مکلف هستند ۳ درصد از اعتباراتشان را به مسائل فرهنگی در حوزه کار خود اختصاص دهند نیز اقدام خوبی بود که خوشبختانه توسط شورای شهر تصویب شده است.
ایازی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه به اعتقاد من مترو یک سازه اجتماعی است و می توانیم در تمام بخش های آن و حتی واگن ها خانه های فرهنگ ایجاد کنیم تا شهروندان دقایقی که در مترو قرار دارند نیز از آموزش مسائل فرهنگی بهره مند شوند و اینگونه می توان به مفهوم واقعی حیات مدنی دست یافت.
معاون اجتماعی فرهنگی شهر تهران با اشاره به ایجاد سرای محلات در ۳۷۴ محله شهر تهران و وجود شورایاری های محله و مشارکت مردمی در اداره امور محلات، به وجود دو هزار ایستگاه تندرستی و بیش از ۶۰۰ زمین چمن در تهران اشاره کرد و گفت: توسط این همایش یک کار فرهنگی صورت گرفت.کتابی با غنای علمی بالا منتشر شد و ان شاء الله با برگزاری این همایش ها شاهد تحول جدی تر در این عرصه باشیم.
رونمایی از کتاب "برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر "
بنا بر این گزارش ، در این مراسم رونمایی از کتاب "برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر به تالیف دکتر ابراهیم حاجیانی" به انجام رسید.
این گزارش می افزاید، در ادامه این همایش، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران به ارائه مقاله با موضوع "رویکرد برنامه ریزی در جهان امروز و اینکه نگاه ما در حوزه برنامه هایی که اجرا می کنیم تا چه حد با رویکرد استراتژیک هم پوشانی دارد" پرداخت.
تا زمانی که جامعه فرهنگی نشود توسعه نخواهد یافت
بر اساس این گزارش، در ادامه این مراسم سید رضا صالحی دبیر همایش علمی مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر تهران نیز اظهار کرد: امروز فرهنگ نیاز اولیه جامعه ایران است و تا زمانیکه جامعه فرهنگی نشود توسعه نخواهد یافت.
وی با ابراز تاسف از جامعه کنونی، خاطرنشان کرد: توسعه انسانی مقدم بر توسعه اقتصادی و سیاسی است.
صالحی افزود: این سمینار به همت مدیریت شهری برگزار شده و بیش از ۱۰۰ استاد دانشگاه در این موضوع دخیل بودند و ۶۰ عنوان مقاله نیز انتخاب شد که به صورت سه جلد کتاب منتشر شده است.
وی با اشاره به اینکه چالش بزرگ امروز کشور ما سوء مدیریت است و ما نیازمند مدیریت استراتژی و سیستمی هستیم، گفت: خوشبختانه شهرداری مدیریت استراتژی فرهنگی را اجرا کرد. کاری که باید توسط دولت به انجام می رسید اما شهرداری تهران به این مقوله در سطح ملی پرداخت و همت شهرداری در این خصوص قابل تحسین است.
مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر ؛ پیش شرط مدیریت فرهنگی
بنا بر این گزارش، دکتر رمضان میر عباسی شهردار منطقه ۷ نیز در این همایش اظهار کرد: مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر تهران پیش شرط مدیریت فرهنگی شهر است. برای تغییر بنیادی فرهنگی در شهر تهران باید تفکر سیستمی را اعمال کنیم. واژه معماری فرهنگی به این مفهوم است که ما سه لایه کلی داریم که در بالاترین لایه راهبردهای فرهنگی و در لایه میانی ماموریت فرهنگی و در لایه زیرین زیرساخت های فرهنگی قرار دارد.
وی افزود: دلیل اینکه تعبیر معماری فرهنگی را بکار می بریم این است که از وضع موجود به وضعیت مطلوب برسیم. در معماری فرهنگی هر آنچه را که هست توصیف و آرمانها را تصحیح می کنیم. در واقع به دنبال این هستیم فرصتها و شکاف ها را پیدا کنیم که برای کم کردن این شکافها باید به تحلیل آنها بپردازیم.
شهردار منطقه ۷ با بیان اینکه باید در ساخت ها و رفتارهای خودمان یک تفکر سیستمی را حاکم کنیم تصریح کرد: حاکم شدن این تفکر سیستمی لازمه تغییرات بنیادی فرهنگی است. کاری که تفکر سیستمی انجام می دهد این است که حوزه دیدمان را افزایش می دهد و مسایل پیچیده را آسان می کند و به جای پرداختن به امور به رابطه ها می پردازیم. همچنین لازمه خروج از تفکر خطی به یک تفکر غیرخطی، تفکر سیستمی است زیرا در تفکر سیستمی نمی توانیم به جزئی نگری بپردازیم.
عباسی تاکید کرد: شهرداری تهران و حوزه های اجتماعی فرهنگی به تنهایی نمی توانند با این تفکر به بحث مدیریت فرهنگی پایتخت ورود کنند. برای پیاده شدن این تفکر حتماً حوزه های مرتبط باید کنار یکدیگر قرار بگیرند.
وی ادامه داد: برای حل چالش های فرهنگی شهر تهران، باید تفکر غیرخطی داشته باشیم. یعنی حوزه هایی که ابعاد رفتاری و ساختاری دارد می توانند کنار شهرداری تهران در حوزه فرهنگ ورود و به صورت همگرا نقش خود را ایفا کنند.
عباسی با تاکید بر اینکه در مدیریت استراتژیک فرهنگی رابطه بین ظرفیتها، توانمندی و امکانات مدیریت شهری در تمام حوزه های شهری است تصریح کرد: رابطه بین ظرفیتها را رابطه میان قابلیت های شخصی یا شایستگی شخصی می دانم به همین دلیل با ایجاد مدیریت فرهنگ شهری می توانیم تغییرات بنیادی را در اجزای سیستم مدیریت شهری ایجاد کنیم.
شهردار منطقه ۷ افزود: به این منظور ابتدا باید یک کار تحلیلی انجام دهیم که در این تحلیل ما به دنبال سه مقوله شناخت نقاط قوت، شناخت نقاط ضعف سیستم و شناخت فرصت ها و تهدیدها هستیم که دو مقوله اول مربوط به شرایط حاکم بر سیستم است. در واقع با تفکر سیستمی می توانیم نقاط قوت را بپرورانیم و نقاط ضعف را بپوشانیم.
وی گفت: اما بحث فرصت ها و تهدیدها یک بحث محیطی است. در تفکر سیستمی می توانیم با فرصت ها و تهدیدها مقابله و آنها را مدیریت کنیم. اگر نتوانیم اجزاء سازمان ها و سیستم هایی را که در حوزه مدیریت فرهنگی نقش دارند به میدان بیاوریم و در یک تعامل سازنده برای رفع چالش ها و موانع فرهنگی از آنها استفاده نکنیم مطمئناً فرصت ها به تهدید تبدیل می شوند حال آنکه باید تهدیدها به فرصت تبدیل شوند.
میرعباسی تاکید کرد: سازمانهای استراتژیک محورمانند شهرداری تهران به خصوص در حوزه فرهنگی دنبال نقشه راه هستند. با این نقشه راه می توانیم به سمت مطلوب ها برویم.
شهردار منطقه ۷ با بیان اینکه ارزیابی جزئی نگری معنا ندارد و حتماً ارزیابی ها باید بر اساس استاندارد باشد یادآور شد: در تفکر سیستمی بعد از تدوین نقشه راه باید الگویی متناسب با ارزش های ملی و دینی ترسیم و توصیف شود و در تدوین این الگو بازتولید فرهنگی باید مد نظر قرار گیرد. بازتولید فرهنگی شامل ارزش ها و فرهنگی هایی است که از بین رفته و یا در حال نابودی است.
میرعباسی افزود: برای حاکم کردن تفکر سیستمی با حرکت به سمت معماری فرهنگی لازم است که ۵ اصل توانمندسازی و افزایش قابلیت های شخصی، الگوهای ذهنی، آرمان مشترک، یادگیری گروهی، تغییر و به هم پیوستگی را دنبال کنیم.

آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد