عنوان پیام
متن پیام

تحلیل کتاب نگرشی نو به سیاستگذاری فرهنگی؛ سیاست فرهنگی از دیدگاه مطالعات فرهنگی

تاریخ ثبت : ۱۳۹۳/۰۱/۱۸     تعداد بازدید : ۱,۴۵۱
تحلیل کتاب نگرشی نو به سیاستگذاری فرهنگی؛ سیاست فرهنگی از دیدگاه مطالعات فرهنگی

نگرشی نو به سیاستگذاری فرهنگی
سیاست فرهنگی از دیدگاه مطالعات فرهنگی
نویسنده: نعمت‌الله فاضلی، مرتضی قلیچ
انتشارات: تیسا
کتاب «نگرشی نو به سیاستگذاری فرهنگی» حاصل تدریس چند ساله دکتر نعمت‌الله فاضلی از درس برنامه‌ریزی فرهنگی و ترجمه سه جلد کتاب در ارتباط با این موضوع است. در واقع می‌توان این کتاب را نخستین متن تألیفی به زبان فارسی دانست که از منظر مطالعات فرهنگی به موضوع سیاست‌ فرهنگی نگریسته و به نوعی میان این دو به یک تلفیق رسیده است.
مطالعات سیاستگذاری فرهنگی از نظر انتقادی نوپا است و دانش انباشته چندانی پیرامون آن در سطح جهانی وجود ندارد. مؤلفان کتاب حاضر تلاش دارند، بینش‌های انتقادی مرتبط با سیاست‌فرهنگی را بسط داده و گسترش دهند. این کتاب به موضوع انگاره‌ها و چالش‌های نظری سیاست‌فرهنگی می‌پردازد و ابهام‌ها، پیچیدگی‌های مفهومی و انضمامی نهفته در سیاست فرهنگی را واکاوی می‌کند. نخست از چیستی مطالعات فرهنگی آغاز می‌کند و با برشمردن ویژگی‌های بنیادین این رشته و ذکر اختلاف‌ها و مباحث کانونی، خط سیر گسترش و توسعه این رشته از ابتدای تولد تا برآمدن مباحث سیاست‌فرهنگی را پیگیری می‌کند. مقایسه سیاست‌ فرهنگی ابزاری با سیاست فرهنگی انتقادی مسأله دیگری است که در این کتاب مورد مداقه قرار می‌گیرد، مقایسه‌ای که لاجرم بین نگاه‌های مدیریتی و سویه‌های انتقادی مطالعات فرهنگی برقرار شده است.از جمله دیگر مباحث ارائه شده در کتاب، نحوه تعامل ایدئولوژی و سیاستگذاری فرهنگی، سنخ‌شناسی و مطالعه تطبیقی سیاست‌های فرهنگی، گفتمان‌ها و انواع سیاست فرهنگی، سیاست‌های فرهنگی حاکم بر کشورهای اروپایی و غربی، جهانی شدن فرهنگ و گفتمان‌های سیاست فرهنگی است که نگارنده به تفصیل و با ارائه مصادیق این امور را به دقت به کنکاش می‌گذارد.
فصل پایانی کتاب به بازنویسی گفت‌وگوهای دکتر نعمت‌الله فاضلی با دانشجویان رشته سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی اختصاص یافته که در آن سیاستگذاری فرهنگی در ایران معاصر را از چشم‌انداز مطالعات فرهنگی، به بحث گذاشته است.فاضلی در این مقاله تلاش می‌کند سه سطح سیاست فرهنگی آرمانی یا مصوب، سیاستگذاری محقق و سیاست فرهنگی تجربه شده را از هم تفکیک کند. به باور نگارنده، سیاست فرهنگی در ایران به عرصه «چانه‌زنی فرهنگی» میان دولت و مردم بدل شده‌است.
مطالب فصول ۹‌گانه کتاب به صورت مستقل و مقاله‌وار نگاشته شده‌است، به گونه‌ای که هر فصل را می‌توان به صورت مجزا مطالعه کرد.

منبع خبر : روزنامه ایران
آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد