عنوان پیام
متن پیام

فضای بی‌دفاع شهری را دریابیم/ بررسی نقاط جرم‌خیز در اثری میان‌رشته‌ای

تاریخ ثبت : ۱۳۹۳/۰۲/۳۰     تعداد بازدید : ۸۱۲
فضای بی‌دفاع شهری را دریابیم/ بررسی نقاط جرم‌خیز در اثری میان‌رشته‌ای

فضای بی‌دفاع شهری را دریابیم/ بررسی نقاط جرم‌خیز در اثری میان‌رشته‌ای
۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۰
مرتضی قلیچ و حسن عماری به‌عنوان جامعه‌شناس و روانشناس به بررسی شهر و زاویای آن پرداخته و آن را در کتابی با عنوان «درآمدی بر فضای بی‌دفاع شهری» منتشر کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نویسندگان در این کتاب،‌ دگرگونی و رشد کمی و کیفی را یکی از ویژگی‌های اصلی شهرها دانسته و گذر از زندگی روستایی به شهرنشینی را نیز از جمله تغییرات محسوس در شهر عنوان کرده‌اند.

به اعتقاد نویسندگان این کتاب،‌شهرها و به‌ویژه کلان شهرها اغلب دارای فضاهایی هستند که مستعد وقوع جرم و ناهنجارهای اجتماعی است که به همین دلیل به آن «فضای بی‌دفاع» می‌گویند و شهروندان نیز تمایل چندانی به استفاده از چنین فضاهایی را ندارند؛ حتی می‌توان مدعی شد که در برخی موارد، کاربردی روشن و مشخص برای آن‌ها تعریف نشده است.

مولفان‌،‌ در تالیف این کتاب سعی کرده‌اند اسلوب و رویکردهای میان‌رشته‌ای را رعایت کرده و حوزه‌های شهری با مفاهیمی مانند فضاهای شهری،‌ فضای قابل دفاع و فضای بی‌‌دفاع به علایق رشته‌های مختلف مانند جامعه‌شناسی شهری،‌ روانشناسی شهری و اقتصاد شهری بپردازند.

قلیچ و عماری در بخشی از کتاب به نظریه های مرتبط با شهر نیز پرداخته و در آن مخاطبان را با نظریه‌های زمر،‌کلارک و جان لنگ آشنا کرده‌ و تجارب کشور‌های دیگر مانند کنترل فضاهای شهری در انگلستان را نیز در دسترس خوانندگان قرار داده‌اند.

زنان و معماری شهر یکی از ارکان جدایی‌ناپذیر در شهرها به‌شمار می‌آید که در این کتاب نیز مولفان آن را مورد بررسی قرار داده و به ‌کنفرانس‌هایی که در این باره در کشورهای مختلف برگزار می‌شود پرداخته‌اند.

«درآمدی بر فضای بی‌دفاع شهری» نوشته مرتضی قلیچ و حسن عماری از سوی نشر تیسا نتشر شده است. این کتاب ۲۰۰ صفحه‌ای با قیمت ۹ هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان مباحث شهری و جامعه‌شناسی قرار دارد.

آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد