عنوان پیام
متن پیام

با انتشار یک کتاب میزان اثربخشی مجموعه‌ های شهربانو بررسی شد

تاریخ ثبت : ۱۳۹۱/۰۸/۰۷     تعداد بازدید : ۱,۱۸۰
با انتشار یک کتاب میزان اثربخشی مجموعه‌ های شهربانو بررسی شد

کتاب « سنجش میزان اثربخشی مجموعه‌های شهربانو» از سوی انتشارات تیسا منتشر شد. این کتاب، دربرگیرنده پژوهشی است که به بررسی عملکرد مراکز ویژه زنان در شهر تهران اختصاص دارد.
شهرداری تهران از طریق اداره کل امور بانوان، توانمندسازی بانوان را به طور فعال دنبال می‌کند. راه‌اندازی مجموعه‌های شهربانو نیز در همین راستا و با هدف ظرفیت‌سازی و افزایش توانمندی بانوان در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی از طریق ارائه خدمات آموزشی، رفاهی، ورزشی، تفریحی و بهداشتی بوده است.
شهربانو مرکزی زنانه است که تلاش می‌کند نیازهای ضروری فرهنگی، هنری، اقتصادی، تفریحی، ورزشی و... زن محجبه مسلمان ایرانی را در محیطی سالم و امن برآورده کند. هویت‌یابی مکانی برای بانوان تهرانی از طریق ایجاد فضاهای اختصاصی، مستندسازی حضور بانوان در عرصه‌های گوناگون و شناخت استعدادها و قابلیت‌های بانوان، از جمله اهداف طرح شهربانو اعلام شده است.
کتاب «مجموعه‌های شهربانو» یکی از تحقیقات مجموعه مطالعاتی «سنجش میزان اثربخشی فعالیت‌های شهرداری تهران» است که به سفارش اداره مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و به همت دکتر عبدالرضا امیری صورت گرفته است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی میزان تأثیر فعالیت‌های شهرداری تهران درباره مجموعه‌های شهربانوست.
در این کتاب، پس از تعیین اهداف کلی و جزئی تحقیق، محقق به بیان چهارچوب نظری تحقیق و ارائه تعاریف مفهومی مورد نظر خویش می‌پردازد. در این راستا وی به دنبال ارائه تعریفی از مفهوم «توانمندسازی» است. در بخش چهارچوب نظری تحقیق، تعاریف متعددی برای توانمندسازی ارائه شده که از جمله می‌توان به تعریف سازمان ملل متحد اشاره کرد. «احساس ارزش داشتن، حق مالکیت و تصمیم‌گیری، حق دسترسی به فرصت‌ها و مناسبات، حق کنترل زندگی خود در داخل و بیرون از خانه، قدرت تأثیرگذاری بر جریان تغییرات اجتماعی برای ایجاد نظام عادلانه اقتصادی در محدوده ملی و جهانی»، عناصری هستند که در تعریف سازمان ملل متح درباره توانمندسازی، بر آنها تأکید شده است.
یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت مجموعه شهربانو، تک‌جنسیتی بودن فضای آن است که نوعی احساس امنیت را در بانوان به وجود آورده است. تنوع کلاس‌های ورزشی و نیز هزینة مناسب کلاس‌ها و خدمات آن در مقایسه با سایر مراکز، از دیگر نقاط قوت این طرح بیان شده است. در مجموع، بهینه‌سازی اوقات فراغت و تأثیر مثبت بر سلامت جنسی و روانی بانوان، از جمله آثار مثبت طرح شهربانو برشمرده شده‌اند. از بزرگ‌ترین نقاط ضعف این طرح نیز می‌توان به ساعت کلاس‌ها و نحوه برگزاری آنها اشاره کرد که مانع استفاده بانوان شاغل از این طرح شده است.
ایجاد غرفه‌های اقتصادی دائمی، افزایش ساعت کلاس‌های ورزشی، برگزاری اردوهای تفریحی و زیارتی، از جمله پیشنهادهای پایانی محقق برای بهبود عملکرد طرح شهربانوست. علاوه بر این، اطلاع‌رسانی بهتر درباره عملکرد این مجموعه و تأسیس غرفه‌های بیشتر بر اساس نیازهای زنان در راستای بهبود فعالیت این طرح پیشنهاد شده است.
کتاب «سنجش میزان اثربخشی مجموعه‌های شهربانو» نوشته دکتر عبدالرضا امیری، توسط انتشارات تیسا در ۳۶ صفحه، تیراژ ۶۰۰ نسخه و در قطع پالتویی منتشر شده است.

منبع خبر : انتشارات تیسا
آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد