عنوان پیام
متن پیام

انتشار «حکمروایی شهری و مشارکت محله‌ای» توسط تیسا

تاریخ ثبت : ۱۳۹۲/۰۱/۲۰     تعداد بازدید : ۱,۱۳۱
انتشار «حکمروایی شهری و مشارکت محله‌ای» توسط تیسا

انتشارات تیسا به تازگی کتاب «حکمروایی شهری و مشارکت محله‌ای» نوشته مینا سعیدی شهروز را منتشر کرده است. این کتاب حاصل طرحی پژوهشی است که به مقایسه دو محله در تهران و پاریس می‌پردازد.

به گزارش انتشارات تیسا، استفاده از روابط قوی و درهم‌تنیده اجتماعات محلی در حکمروایی شهری و مشارکت محلی، مدیریت شهری را ساده‌تر و مطلوب‌تر می‌کند چون در این صورت، اعتماد و رضایت شهروندان بیشتر شده و انگیزه بیشتری برای همکاری در اداره امور محلی از خود نشان خواهند داد.

کتاب «حکمروایی شهری و مشارکت محله‌ای» حاصل طرحی پژوهشی در همین زمینه است که در آن، طرح بهسازی و نوسازی محله بریانک ـ هفت‌چنار در منطقه ۱۰ تهران با محله سن‌بلز در منطقه ۲۰ پاریس با یکدیگر مقایسه شده‌اند. بریانک و هفت‌چنار، دو محله در جنوب غربی و در منطقه ۱۰ شهرداری تهران هستند که به دلیل همجواری و روابط اجتماعی قوی و درهم تنیده، در این پژوهش با هم دیده شده‌اند.

طرح مقایسه‌ای بهسازی و نوسازی محله‌های آسیب‌پذیر بریانک ـ هفت‌چنار تهران با سن‌بلز پاریس در سال ۱۳۸۴ در چارچوب تهیه طرح جامع شهر تهران به صورت طرح پایلوت علمی ـ عملی، توسط گروه دیده‌بان شهری انجمن ایرانشناسی فرانسه در ایران، مشاوران طرح و معماری و دیده‌بان لرزه با همکاری شهرداری منطقه ۱۰ تهران تعریف و اجرا شد.

کتاب «حکمروایی شهری و مشارکت محله‌ای» نهمین اثر از مجموعه مطالعاتی «نیمرخ شهر» است که از سوی اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران منتشر می‌شود و علی اصغر محکی، مدیرکل این اداره، بر آن مقدمه نگاشته است.

این کتاب به معرفی زوایای اجتماعی محله به ویژه حاکمیت شهری و مشارکت مردمی در محله‌های مذکور می پردازد و نشان می‌دهد که چطور می‌توان از احساس تعلق اهالی به محله و از نهادهای موجود اعم از دولتی و غیردولتی، رسمی یا خودجوش استفاده کرد تا طرحی همچون طرح بریانک ـ هفت‌چنار را حتی‌الامکان به صورت از پایین به بالا پیاده کرد.

بررسی جایگاه حکمروایی شهری و مشارکت محلی در ساماندهی شهری و رفع معضلات شهری و محله‌ها، از جمله محورهای اصلی طرح این کتاب است. این تحقیق به بررسی این موضوع می‌پردازد که چه طرحهایی در محله‌ها قابلیت اجرایی بیشتری دارند و چگونه می‌توان با نهادهای فعال محلی برای اجرای طرح توسعه اجتماعی ـ فرهنگی محله‌ها همکاری کرد. کتاب در پی پاسخ به این سوال است که در زمان حال و آینده برای حاکمیت شهری و مشارکت مردمی این نوع محله ها چه اتفاق‌هایی افتاده و می افتد؟

معرفی محله بریانک ـ هفت‌چنار در تهران و معرفی محله سن‌بلز در پاریس، هویت اجتماعی دو محله، حاکمیت محلی و مدیریت شهری در دو محله، مشارکت در طرح بهسازی و بهبود کیفیت زندگی در دو محله، عنوان بخش‌های اصلی این کتاب هستند. نویسنده ابتدا محله‌های بریانک ـ هفت‌چنار تهران و سن‌بلز پاریس را معرفی کرده و در ادامه به مقایسه عناصری همچون هویت اجتماعی، حاکمیت محلی و مدیریت شهری در این دو محله می پردازد. علاوه بر این نویسنده به ارایه مشخصات طرح بهسازی و بهبود کیفیت زندگی در این دو محله در تهران و پاریس پرداخته و نقش نهادهای محلی را در اجرای این طرح در هریک از محلات بیان می‌کند.

بررسی‌های کتاب درباره این دو محله نشان می‌دهد که بیشتر مخارج و بودجه‌هایی که صرف فعالیت‌های امروز این محله‌ها می شود فقط به خاطر جبران فرآیندهای منفی پروژه‌ها و طرحهای شهری اشتباه بوده‌اند که بدون شناخت و آسیب‌شناسی دقیق به صورتی از بالا به پایین به محله‌ها دیکته شده‌اند که متاسفانه پیامدهای خوبی به همراه نداشته است.

این دو محله که هر دو آسیب‌پذیرند و از نظر ارتباط با شهر در انزوا قرار دارند دارای نهادهای محلی متنوع و متعددی هستند که از بطن جامعه محلی به وجود آمده‌اند. این نهادها به خوبی نیازهای محله را شناسایی می کنند و هر یک به نوع خود برای رفع آن اقداماتی انجام می‌دهند. محقق معتقد است برای دستیابی به مدیریت شهری مناسب چه در ایران و چه در فرانسه، باید نهادهای بومی را تقویت کرد و مانع از هم گسیختگی‌شان شد.

چاپ نخست کتاب «حکمروایی شهری و مشارکت محلی؛ مقایسه محله بریانک ـ هفت‌چنار در تهران با محله سن‌بلز در پاریس» نوشته مینا سعیدی شهروز، در ۹۴ صفحه، تیراژ یک هزار نسخه و به قیمت ۳۵۰۰ تومان، به سفارش اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و به همت انتشارات تیسا منتشر شده است.

منبع خبر : صفحه کتاب
آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد