عنوان پیام
متن پیام

انتشار «شهر خلاق، طبقه خلاق» از سوی انتشارات تیسا

تاریخ ثبت : ۱۳۹۲/۰۱/۲۰     تعداد بازدید : ۱,۵۲۰
انتشار «شهر خلاق، طبقه خلاق» از سوی انتشارات تیسا

کتاب «شهر خلاق، طبقه خلاق» با محوریت نظریه شهر خلاق و بررسی نقش این نظریه در پویش اقتصاد فرهنگی، از سوی انتشارات تیسا منتشر شد.

به گزارش انتشارات تیسا، ظهور نظریه طبقه خلاق و شهر خلاق، موجب اهمیت یافتن روزافزون اقتصاد فرهنگ در پژوهشها و تحقیقات علوم شهری و به ویژه تحقیقات اقتصاددانان شهری شده است، به گونه‌ای که در اقتصاد دانش‌محور قرن بیست و یکم، خلاقیت نقشی بسیار مهم درافزایش توان رقابتی شهرها دارد.

ریچارد فلوریدا در سال ۲۰۰۲ نظریه شهر خلاق را مطرح کرد. بر مبنای این نظریه نخبگان یا طبقه خلاق به سکونت در شهرهایی گرایش دارند که از تنوع، تساهل و تسامح چشمگیری برخوردار بوده و از نظر کیفیت محیط شهری و استانداردهای طراحی، از سطح بالایی برخوردار باشند. بر اساس این نظریه، جذب افراد خلاق، باعث قدرتمند شدن شهرها و بالندگی قتصادی آنها می شود. این نظریه بر خلاف جدید بودنش به سرعت در میان دانشمندان، جغرافیدانان و پژوهشگران شهری مورد توجه قرار گرفته است.

کتاب «شهر خلاق، طبقه خلاق» پژوهشی از حسن اشتری و حافظ مهدنژاد است که به تبیین نقش نظریه طبقه خلاق در پویش اقتصاد فرهنگی می‌پردازد. این اثر دهمین کتاب از مجموعه «نیمرخ شهر» است که از سوی اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران منتشر می‌شود. علی اصغر محکی، مدیرکل این اداره بر کتاب، مقدمه نگاشته است.

چنانکه در مقدمه آمده است کتاب حاضر با هدف تبیین و تحلیل نقش نظریه طبقه خلاق در پویش اقتصاد فرهنگی و زندگی شهری و به منظور بسط این مفهوم در جامعه علمی کشورمان و تبیین نقش غیرقابل انکار نخبگان در توسعه کشورها و ضرورت توجه به حفظ نخبگان و استعدادهای خلاق انجام شده است. پژوهشگران در نگارش این اثر به دنبال پاسخ این سوال بوده‌اند که فرهنگ چگونه به یک بخش اقتصاد شهری تبدیل شده است؟ آنان همچنین مفهوم عناصر کلیدی و عمده‌ترین متغیرهای شهر خلاق را بررسی کرده و مهم‌ترین انتقادات وارده بر نظریه شهر خلاق را نیز مطرح کرده‌اند.

کتاب «شهر خلاق، طبقه خلاق» ابتدا به اهمیت اقتصاد فرهنگی پرداخته و در ادامه، نظریه طبقه خلاق را مطرح می‌کند. فرآیندهای تاثیرگذار در پیدایش ایده خلاق، عنوان مبحث بعدی این کتاب است. کتاب در ادامه به بیان تفاوتهای شهر دیجیتالی و فیزیکی پرداخته و نقش سرمایه خلاق را در رشد اقتصاد بررسی می‌کند.

اکوسیستم خلاق، مکان ـ فضاهای خلاق، دیدگاه منتقدان و موافقان نظریه شهر خلاق، عنوان برخی دیگر از بخشهای کتاب را تشکیل می‌دهند. این اثر در پایان به ارایه برخی نمونه های عملیاتی شهر خلاق پرداخته است.

در صفحات انتهایی کتاب آمده است: «افراد نخبه به شهرهایی جذب می‌شوند که از تنوع، سرزندگی و غنای فرهنگی بیشتری برخوردار باشند. این افراد خلاق، هسته موفقیت شهر دانش‌محور هستند، به گونه‌ای که ایجاد، جذب و حفظ این افراد در شهر موجب ساخت و شکوفایی پایه مبتنی بر دانش شهر و تشویق تجارتها و حرفه‌های جدید می‌شود. ارزشهای مرتبط با عناصر فرهنگی شهر موجب شکوفا ساختن نوآوری و ابتکارات ارزشمند می‌شود. چنانکه توسعه شهر خلاق، مستلزم تقویت و بسط صنایع فرهنگ‌محور در شهر است. در مجموع باید گفت فرهنگ به بخش مهمی از اقتصاد شهرها تبدیل شده است.»

چاپ نخست کتاب «شهر خلاق، طبقه خلاق» نوشته حسن اشتری و حافظ مهدنژاد، در ۷۵ صفحه، تیراژ یک هزار نسخه و به بهای ۳ هزار و ۵۰۰ تومان، به سفارش اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و توسط انتشارات تیسا منتشر شده است.

منبع خبر : صفحه کتاب
آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد