عنوان پیام
متن پیام

انتشار برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر» توسط تیسا

تاریخ ثبت : ۱۳۹۲/۰۱/۲۰     تعداد بازدید : ۹۸۲
انتشار برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر» توسط تیسا

انتشارات تیسا کتاب «برنامه‌‌ریزی و مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر؛ ماتریس فرهنگی شهر تهران» نوشته ابراهیم حاجیانی را منتشر کرد. این کتاب به ارایه راهبردهایی در راستای انسجام کارکردی میان نهادهای دخیل در سیاستگذاری و امور اجرایی مسایل فرهنگی، هنری و دینی شهر تهران می‌پردازد.

به گزارش انتشارات تیسا، ماتریس فرهنگی نوعی نظام تقسیم کار در سطح میانی برای هماهنگ‌سازی، اجماع‌سازی و یکپارچه‌سازی فعالیت‌های فرهنگی دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و غیر فرهنگی موجود در درون مدیریت شهری و خارج از آن است که تا حد زیادی از تفرقه، پراکندگی، موازیکاری و ناهمسازی دستگاه‌ها می‌کاهد و در عوض موجب ارتقا و تعمیق همکاری‌های بین سازمانی، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بلا استفاده و هدف‌گرایی در بخش فرهنگ می‌شود.

کتاب «برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر» تلاش می‌کند مفهوم ماتریس فرهنگی، ابعاد و الزامات و نحوه انجام و پیاده‌سازی آن را بررسی کند. نویسنده این کتاب با بررسی مولفه‌های شهری اثربخش در حوزه فرهنگ عمومی، چشم‌اندازی از فرهنگ را ارایه و راهکارهایی برای پرهیز از موازی‌کاری در این بخش بیان می‌کند.

«مفهوم فرهنگ و نظریه‌های آن»، «برنامه‌ریزی و سیاست فرهنگی»، «مسایل و جایگاه فرهنگ در اداره امور شهری»، «ماتریس فرهنگی»، «جایگاه ماتریس در ادبیات مدیریت و مبانی نظری آن در علوم اجتماعی»،‌ «فعالیت‌ها و نهادهای فرهنگی در ایران» و «سوابق، تجارب و راهبردهای پیاده‌سازی ماتریس فرهنگی در ایران» عناوین فصل‌های کتاب هستند. همچنین علی اصغر محکی، مدیرکل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران پیشگفتار این کتاب را نگاشته است.

این کتاب با مروری بر نظریه‌های فرهنگ به ضرورت استفاده از روند استراتژی در سیاستگذاری توسعه فرهنگی می‌پردازد و جایگاه فرهنگ در اداره امور شهر را بررسی می‌کند و پس از آن به تبیین فعالیت‌های فرهنگی شهری توجه کرده و جایگاه تفکر، تجارب و رویکرد ماتریسی در اسناد را بیان می‌کند.

مبانی و رویکردهای نگاه و ماتریس فرهنگی در این کتاب بر اساس تجارب و دستاوردهای جهانی بیان شده و معضلات این حوزه که موجب پراکنده‌کاری، اتلاف انرژی و کارایی ناموفق هستند توضیح داده می‌شود تا مدیران ارشد شهرداری تهران با نظر به این مسایل بتوانند بهترین تصمیمات را در موقعیت‌های گوناگون اتخاذ کنند.

در این کتاب بر اهمیت فرهنگ و تعابیری مانند فرهنگی‌ شدن شهر یا شهر فرهنگی تاکید شده و زاویه نگاه فرهنگی تعریف می‌شود. در این راستا توجه به مولفه‌هایی مانند نوآوری، کارآفرینی، نظام بازنمایی، فرآوری فرهنگی و فعالیت خلاق در ادبیات ضروری است.

نویسنده معتقد است افرادی که فرآوری ثروت، معرفت، منزلت و هویت را کار ویژه‌های مدیریت شهری مطلوب در جوامع امروزی بیان می‌کنند، اولویت‌دادن به فرهنگ را نیز چاره‌ساز آن می‌دانند.

در بخشی از این کتاب آمده است: «حکمروایی یک گام جلوتر از حکومت است. حکومت یک نهاد است در حالی که حکمروایی یک فرآیند تعاملی است که میان نهاد رسمی حکومتی و عناصر دیگر شکل می‌گیرد و سیاست‌ها و تصمیم‌ها از دل این تعامل برمی‌خیزد. در ادامه راه، این فرآیند می‌تواند به یک نهاد تثبیت شده تبدیل شود که توانایی اداره جامعه را داشته باشد.»

چاپ نخست کتاب «برنامه‌‌ریزی و مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر؛ ماتریس فرهنگی شهر تهران» در تیراژ ۱۵۰۰ نسخه، ۵۴۴ صفحه و به قیمت ۱۲ هزار تومان توسط انتشارات تیسا منتشر شده است.

منبع خبر : صفحه کتاب
آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد