عنوان پیام
متن پیام

نقش نخبگان در توسعه شهرها

تاریخ ثبت : ۱۳۹۲/۰۱/۳۱     تعداد بازدید : ۹۲۸
نقش نخبگان در توسعه شهرها

سیاست ما - کتاب «شهر خلاق، طبقه خلاق» دهمین اثر از مجموعه «نیم‌رخ شهر» است که به همت انتشارات تیسا منتشر شد. این کتاب به بررسی نظریه شهر خلاق «ریچارد فلوریدا» می‌پردازد و تاکید فراوانی بر نقش نخبگان در توسعه شهرها دارد.-
نوشتار حاضر به همت دکتر حسن اشتری و حافظ مهدنژاد با محوریت نظریه شهر خلاق و بررسی نقش این نظریه در پویش اقتصاد فرهنگی به رشته تحریر در آمده است.

بر اساس نظریه شهر خلاق، جذب افراد خلاق موجب قدرتمند شدن شهرها و بالندگی اقتصادی آن‌ها می‌شود.

این اثر که از سوی اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگجی شهرداری تهران تهیه شده است، ضمن معرفی شهر خلاق و طبقه خلاق، نقش غیر قابل انکار نخبگان در توسعه شهرها و ضرورت توجه به این افراد و استعدادهای خلاق کشور را از منظری متفاوت نشان می‌دهد.

همچنان که مطالب این کتاب تاکید دارند، ظهور نظریه طبقه خلاق و شهر خلاق، موجب اهمیت یافتن روزافزون اقتصاد فرهنگ در پژوهش‌ها و تحقیقات علوم شهری به ویژه تحقیقات اقتصاددانان شهری شده است؛ به گونه‌ای که در اقتصاد دانش‌محور قرن بیست و یکم، خلاقیت نقشی بسیار مهم درافزایش توان رقابتی شهرها دارد.

«ریچارد فلوریدا» سال ۲۰۰۲ نظریه شهر خلاق را مطرح کرد. بر مبنای این نظریه نخبگان یا طبقه خلاق به سکونت در شهرهایی گرایش دارند که از تنوع، تساهل و تسامح چشمگیری برخوردار بوده و از نظر کیفیت محیط شهری و استانداردهای طراحی، از سطح بالایی برخوردار باشند. بر اساس این نظریه، جذب افراد خلاق، باعث قدرتمند شدن شهرها و بالندگی قتصادی آن‌ها می‌شود. این نظریه بر خلاف جدید بودنش به سرعت در میان دانشمندان، جغرافیدانان و پژوهشگران شهری مورد توجه قرار گرفت.

پژوهشگران این کتاب در پی پاسخ این سوال بودند که فرهنگ چگونه به بخشی از اقتصاد شهری تبدیل شده است؟ آنان همچنین مفهوم عناصر کلیدی و عمده‌ترین متغیرهای شهر خلاق را بررسی کرده و مهم‌ترین انتقادات وارده بر نظریه شهر خلاق را مطرح کرده‌اند.

کتاب «شهر خلاق، طبقه خلاق» در بیش از ۲۰ بخش ابتدا به اهمیت اقتصاد فرهنگی پرداخته، سپس نظریه طبقه خلاق را مطرح می‌کند. فرآیندهای تاثیرگذار در پیدایش ایده خلاق، عنوان مبحث بعدی این کتاب‌اند. مخاطبان در متن کتاب «شهر خلاق، طبقه خلاق» از تفاوت‌های شهر دیجیتالی و فیزیکی و نقش سرمایه خلاق در رشد اقتصاد آگاه می‌شوند.

اکوسیستم خلاق، مکان ـ فضاهای خلاق، دیدگاه منتقدان و موافقان نظریه شهر خلاق، عنوان برخی از بخش‌های کتاب‌اند. این اثر در پایان به ارایه برخی نمونه‌های عملیاتی شهر خلاق پرداخته است.

چاپ نخست کتاب «شهر خلاق، طبقه خلاق» با شمارگان هزار نسخه در ۷۵ صفحه به بهای سه هزار و ۵۰۰ تومان به سفارش اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران توسط انتشارات تیسا منتشر شده است.

منبع خبر : سیاست ما
آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد