عنوان پیام
متن پیام

کتاب «فرهنگ و شهر» اثری ارزشمند در جامعه علمی است

تاریخ ثبت : ۱۳۹۱/۰۷/۱۲     تعداد بازدید : ۹۵۶
کتاب «فرهنگ و شهر» اثری ارزشمند در جامعه علمی است

رییس انجمن جامعه‌شناسی ایران، در نشست نفد و بررسی کتاب «فرهنگ و شهر» نوشته نعمت‌الله فاضلی گفت: کتاب‌های متعددی در حوزه شهری تالیف، ترجمه و گردآوری شده‌اند که برخی از آن‌ها ارزش نقد و بررسی دارند. این کتاب هم پژوهشی است ارزشمند که جامعه علمی به آن نیازمند است.-
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «فرهنگ و شهر» سه‌شنبه (۱۱مهرماه) با حضور دکتر نعمت‌الله فاضلی، مولف کتاب، دکتر جواد مهدی‌زاده، پژوهشگر و برنامه‌ریز شهری، دکتر پرویز احلالی، مدیر کار گروه شهری انجمن جامعه‌شناسی ایران، دکتر قانعی‌راد، رییس انجمن جامعه‌شناسی و استادان و پژوهشگران حوزه اجتماعی و فرهنگی به همت اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی و انجمن جامعه‌شناسی ایران در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.
رییس انجمن جامعه‌شناسی ایران گفت: در شرایطی که امروزه تالیف‌های ما نیازمند ایده‌های متنوع در حوزهای شهری و جامعه‌شناسی است، کتاب «فرهنگ و شهر» توانسته با یک مقیاس جهانی به مفهوم‌سازی و نظریه‌آفرینی در حوزه شهری بپردازد.
سید ‌محمدامین قانعی‌راد قلم نوشتاری کتاب را روان و ساده عنوان کرد و ادامه داد: در این کتاب ادبیات و مفهوم‌پردازی خوبی صورت گرفته که با رویکرد تحلیل فرهنگی در ابعاد صنعت شهری، همگام و همسو با نظریه‌پردازان مطرح این حوزه است.
رییس انجمن جامعه‌شناسی ایران با اشاره به محیط‌های مصنوعی و محیط‌های انسانی به عنوان عناطر فرهنگی یک جامعه افزود: در عرصه مدیریت شهری می‌بایست دیدگاه‌ها فراتر از نگاه سخت‌افزاری به هویت و فرهنگ اشاره کند.
وی ادامه داد: این کتاب ابعاد فرهنگی شهر تهران را به عنوان سرمایه نمادین شهری از نظر قومیت، زبان و مذهب مطرح می‌کند.
سپس پژوهشگر و برنامه‌ریز شهری با بیان این مطلب که کتاب «فرهنگ و شهر» یک کار ارزشمند و تاثیر‌گذار در حوزه گفتمان‌های‌ شهری است اظهار کرد: این اثر تلاش مثبت برای ارتقای نگاه میان رشته‌ای در حوزه جامعه‌شناسی‌ شهری و کمک به پیشبرد مطالعات شهری در امر پژوهش است.
جواد مهدی‌زاده افزود: نگاه به شهر در این کتاب نگاه جامع به معنای محلی‌ شدن جهان در یک گرهگاه نظری است که فارغ از پیش‌داوری‌های مرسوم در حوزه شهری توانسته است به صورت منصفانه به گفتمان‌های شهری با یک دید وسیع بپردازد.
وی با اشاره به این که نگاه به شهر نگاه امروزی و مدرنیزه است، گفت: این نگاه جدید با دنیای پیشرفته امروزی همسو و همراه شده و هنوز جامعه امروزی ما نتوانسته است ارتباط مناسبی با آن برقرار کند.
مهدی‌زاده ادامه داد: از نقاط قوت این کتاب می‌توان به سیال و پویایی آن اشاره کرد. این اثر از نظر روش‌شناسی در بخش‌های مختلف کیفی و هنجاری شهری، نظریه‌پردازی و نیز مفهوم‌سازی به عنوان یک کار نو و ارزشمند در حوزه‌های شهرشناسی کاربرد فراوانی دارد.
کارشناس امور پژوهشی در ادامه با تقسیم کردن ساختار محتوایی‌ کتاب به سه بخش مبانی و نظریه‌پردازی‌های شهری، تحلیل موضوع در مفاهیم و مقالات موردی افزود: این کتاب هم مانند آثار دیگر که نقاط مثبت و ارزشمندی دارد با یکسری ابهامات و کمبودها مواجه است.
وی گفت: در بخش‌هایی از این کتاب به ویژه فصل‌های ابتدایی با توجه به مفهومی بودن، فشردگی مطالب و تراکم ایده‌ها، خواننده به یک دوگانگی و ابهام می‌رسد.
وی با بیان این که محور اصلی این کتاب چرخش فرهنگی در جوامع شهری به ویژه کلانشهر تهران است افزود: فرهنگ شهرنشینی از منظر برنامه‌ریزی شهری، فرهنگ شهروندی، مسوولیت‌پذیری، فرهنگ زیست محیطی، فرهنگ ترافیک و حمل و نقل شهری و فرهنگ فراغت از مسایلی است که در این چندین سال گذشته به عنوان خرده فرهنگ به آن نگاه شده است.
مهدی‌زاده اظهار کرد:جمع‌بندی نامناسب مطالب و عدم استفاده مناسب از برخی منابع مهم شهر‌سازی از کاستی‌های این کتاب است.
همچنین در ادامه نشست، مدیر کار گروه شهری انجمن جامعه‌شناسی ایران با اشاره به نقاط قوت و ضعف این کتاب گفت: امروزه متن‌های جامعه‌شناسی از نظر نگرش و محتوا معطوف به یکسری بازی با اعداد شده است. این کتاب اثری علمی و با پشتوانه اندیشه در حوزه شهری و جامعه‌شناسی است.
پرویز احلالی با اشاره به اشکال کتاب «فرهنگ و شهر» گفت: تک بعدی دیدن فرهنگ به عنوان چشم‌انداز وسیع در ابعاد اجتماعی از بخش‌هایی است که به صورت تئوریک و کلان به آن پرداخته شده است که نباید این گونه باشد و جزیی‌تر باید به آن اشاره می‌شد.
نعمت‌الله فاضلی، مولف کتاب افزود: «فرهنگ و شهر» عنوان کتابی است که به چرخش فرهنگی در گفتمان‌های شهری می‌پردازد و تلاشی برای ارایه نظریه‌های فرهنگی درباره شناخت شهر و مدیریت آن است.
وی با بیان این مطلب که این اثر، تحلیلی تازه از معنای شهر به ویژه کلانشهر تهران است، اظهار کرد: این تحلیل در پرتو تازه‌ترین تحولات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه شهری است.
مولف کتاب افزود: همچنین در این اثر روند تاریخی ظهور و شکل‌گیری گفتمان‌های شهری با تاکید بر تحول گفتمان شهری تهران و گفتمان‌های شهری سنتی یا پیشامدرن، گفتمان مدرن و گفتمان‌های پسامدرن مورد بررسی قرار گرفته است.
وی با بیان این‌که پژوهشگران رشته‌های مطالعات فرهنگی می‌توانند از این تالیف بهترین بهره را ببرند، بیان کرد: می‌توان مطالعات فرهنگی و بنیان نظری این کتاب را به عنوان سرآغازی برای معرفی رویکرد مطالعات فرهنگی به شهر دانست.
کتاب «فرهنگ و شهر» نوشته دکتر نعمت‌الله فاضلی در ۴۷۱ صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای هشت هزار تومان توسط انتشارات تیسا با همکاری اداره کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران منتشر شده است.

منبع خبر : خبرگزاری کتاب
آخرین خبر ها
«جمهوری تشنگان» به زودی به بازار می‌آید«حافظه و فراموشی در تاریخ و فرهنگ ایرانیان؛ درآمدی جامعه‌‌شناختی» به زودی به بازار می‌آید.«تاریخچه جنبش حقوق زنان در آمریکا؛ موانع و دستاوردها» به زودی به بازار می‌آیدزنان زرخرید نامزد کتاب سال 1400 شدبه چاپ سوم رسید: مدیریت شهری ۳ جلدیبه چاپ سوم رسید: ارزیابی تاثیرات اجتماعیِ سیاست‌ها، برنامه‌ها و طرح‌هامدیریت دانش؛ فرایندها، رویکردها به چاپ سوم رسیدخبرگزاری مهر از «پر‌سه‌گردی با قانون دینامیت» اثر کمیل سهیلی نوشت«تصمیم‌گیری» به چاپ ششم رسید.«جغرافیای فرهنگی» به چاپ دوم رسیدمنتشر شدمنتشر شدجوابیه انتشارات تیسا در مورد ادعای یکی از مترجمان کتاب بیشعوریبیشعوری93 میلیارد ریال کتاب در «تابستانه کتاب» به فروش رسیدتلاش برای پاسخگویی به جابه‌جایی تاریخیمردم تابستان راباچه کتابهایی شروع کردند/کتاب ابن سینابین پرفروشهاپیشگامی کتابفروشی‌های شهرستان در طرح «تابستانه کتاب»جریان زندگی زیر شهر تهران کتاب شد«درآمدی پیشرفته بر اقتصاد فرهنگی» چاپ شد